Anledning till stoppet

publicerat i Vardag;
Ett känsligt men viktigt ämne.. Förlossningsdepression. Någon som hört ordet förut? Inget man direkt pratar om va..Ca 4,5 vecka efter att mitt liv känts fulländat kom smällen. Jag började kräkas om morgonen, kunde inte äta, fick extrem ångest och oro. Jag orkade inte ta hand om mitt eget barn, det liv som jag med kärlek skapat.
 
Det gick flera dagar och jag kunde inte förstå varför jag mådde så dåligt som jag gjorde, varför jag aldrig kunde sova eller slappna av, varför jag fick ångest varje minut Belize var vaken, varför var jag inte glad!? Till slut fick jag nog.. Jag bad om hjälp! Min mormor var hos mig från 8 på morgonen tills min sambo slutat jobbet för att hjälpa mig med Belize. Min sambo fick mig att ta kontakt med vården, redan dagen efter fick jag träffa psykolog.
 
Nu har det vänt! Jag mår mer bra än dåligt, jag älskar att mysa med mitt barn och fruktar inte längre för hennes vakna timmar över att jag inte ska räcka till, för jag räcker till. Jag sover om nätterna, likaså Belize. Så numera njuter jag av mitt barn!! Detta är en väldigt kort historia, som skulle kunnas dras ut så mycket mer.. Men ja, jag drabbades av en förlossningsdepression, jag vågade (tillslut) be om hjälp, och oj.. vad fort det vände!
 
Jag älskar min degiga magen, jag älskar mina ränder, dessa ärr kommer jag alltid bära med mig för att ha burit ett liv, det viktigaste i mitt liv..
 
 
 

Kommentarer :

1:a kommentar, skriven , av Netti Starby:

Vad skönt att du mår bra nu och så söt bebis! Kram

Svar: Tack snälla du! Kram
Släpp taget. följ flödet

2:a kommentar, skriven , av Cisdi:

Vanligare än man tror med förlossningsdepression. Skönt att du fick hjälp och att det vände så fort ;)

Svar: Ja det verkar vara det faktiskt! Verkligen jätteskönt! Tack :)
Släpp taget. följ flödet

3:e kommentar, skriven , av Marie:

Jag fick oxå sådan "baby Blus," och jag mådde precis så som du säger, det var väldigt jobbigt en period, man tampades med mycket tankar, ångest, samt kroppen började ju göra saker man aldrig kännt förr, jag klarade inte av att vara ensam, så jag fick också ta hjälp och så, gick också hos psykolog

kramar

Svar: Tack för att du delar med dig! Känns "skönt" att inte vara ensam.. Hur mår du idag? Hjälpte den hjälpen du fick?
Kram
Släpp taget. följ flödet

4:e kommentar, skriven , av Days by Johanna:

Bra du bad om hjälp och fick hjälpt snabbt. Skönt du mår bättre. Har läst mycket om med men inte haft det själv, jag drabbades dock av graviditetsdepression :( Skall lägga upp mitt inlägg om det ikväll.

Svar: Ja det var jätteskönt att få hjälp så snabbt också! Jaha fick du? Ska bli intressant att läsa hur du upplevde det.
Släpp taget. följ flödet

5:e kommentar, skriven , av linah:

älskar bilderna <3

Svar: Tack! <3
Släpp taget. följ flödet

6:e kommentar, skriven , av Cassandra Haraldsson:

Viktigt och bra att du tar upp det! Skönt att det är bättre nu :)

Svar: Ja jag tycker det är ett otroligt viktigt ämne! Tack ska du ha! :)
Släpp taget. följ flödet

7:e kommentar, skriven , av Tilda Barkselius:

Så fint skrivet, och jättestarkt av dig att du vill dela med dig av vad som hände dig!

Svar: Tack snälla du!
Släpp taget. följ flödet

8:e kommentar, skriven , av sandra.:

så starkt av dig att dela med dig av detta, och så skönt att du mår bättre nu. Har hört att det finns flera stycken som drabbas av just förlossningsdepression!

Svar: Tack så hemskt mycket! Jaa är ju faktiskt vanligare än man tror, ca 10% drabbas enligt undersökning. Trots det finns det så lite information, galet!
Släpp taget. följ flödet

9:e kommentar, skriven , av Madde / ★ Livet som mamma, lärare och doula i Dalarna ★:

Stor kram! Det är ett viktigt ämne, många får gå så lång tid innan dem för hjälp. Jag har varit väldigt nära en person som fick en rejäl förlossningsdepression. Eftersom jag var så medveten om saken, var jag även tydligen med tidigt på MVC att det var något jag ville bli tagen på allvar med. Jag fick ingen, som tur är. Men vad många inte vet är att dem kan komma upp till ett år efter förlossningen. Sköt om dig!

Svar: Tack för att du delade med dig! Känns "skönt" att man inte är ensam.. Ja hjälp tidigt är otroligt viktigt, men ofta får man höra att "det är normalt att känna så". Men jag kände verkligen att detta inte var normalt! Tack snälla du!
Släpp taget. följ flödet

10:e kommentar, skriven , av Bambi:

Bara att du kan berätta om det vittnar ju om en enorm styrka. Är otroligt impad över det. Du är grym tjejen! Du ska absolut älska den degiga magen. Det är en symbol för kärlek. Det är fint!

Styrkekramar! Så skönt att läsa att du mår mer bra än dåligt <3

Svar: Men åh tack så hemskt mycket för dina underbara ord!! Kram! <3
Släpp taget. följ flödet

11:e kommentar, skriven , av Sarah:

Va skönt att du mår bra nu igen :)

Svar: Mycket skönt! :)
Släpp taget. följ flödet

12:e kommentar, skriven , av http://siliiins.blogg.se:

Jobbigt :/ <3

Svar: Ja verkligen.. <3
Släpp taget. följ flödet

13:e kommentar, skriven , av MALIN:

Vilken tur att det har vänt! Kan verkligen tänka mig hur jobbigt det måste vara! Kram

Svar: Tack snälla! Ja det har varit otroligt jobbigt.. Kram
Släpp taget. följ flödet

14:e kommentar, skriven , av Angelin :

Och jag älskar dig

15:e kommentar, skriven , av Angelin :

Och jag älskar dig

Svar: Du är bäst!
Släpp taget. följ flödet

16:e kommentar, skriven , av Susanna:

Men fina du hoppas att du mår bättre, vet själv hur det kan vara fick det med min första och höll i fyra månader, men fick gå och prata med en i ett halv år... det är inge kul och jag kände mig misslyckad och vågade inte känna något för min son, för jag trodde han skulle försvinna...Men hjälp finns och det är väl tur, när jag fick min andra var jag orolig att jag skulle få lika, men då fick jag verkligen njuta av att vara mamma som jag inte kunde göra med min första...

Hoppas verkligen att du mår bra och man ska vara stolt över sin mage för man har trots burit de finaste som finns.

Kram

Svar: Precis som du säger så känner en sig otroligt misslyckad, har också varit jätterädd att hon ska försvinna! Vad häftigt av dig att skaffa en till, jag är fortfarande lite rädd för att våga skaffa flera barn trots att jag gärna vill ha en till! Helt underbart att höra att du mådde bättre då!
Tack för att du delade med dig, alltid skönt (misstolka mig rätt) att veta att man inte är ensam! Kram!!
Släpp taget. följ flödet

17:e kommentar, skriven , av Josefine:

Så bra att du tar upp det! Och skönt att det börjat vända för dig och att du fått hjälp!!

Svar: Tack snälla du!
Släpp taget. följ flödet

18:e kommentar, skriven , av Daniella:

Har hört talas om förlossningsdepression, det låter fruktansvärt, skönt att det är bättre nu ^^

Svar: Ja det har inte varit lätt men är glad att det går åt rätt håll! :)
Släpp taget. följ flödet

19:e kommentar, skriven , av Polly Svensson:

Vilken härlig stor mage hihi

Svar: Haha ja, riktig kanonkula :D
Släpp taget. följ flödet

20:e kommentar, skriven , av Linnea Aurora:

Vad skönt att du fick hjälp så snabbt och att det vände (och vad starkt att du tog upp det!!!)

Svar: Tack så hemskt mycket!! :)
Släpp taget. följ flödet

Kommentera inlägget här :